-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48588 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

منظور از آيات 7 و 8 سورة الرحمن چيست و چرا روي كلمة ميزان تأكيد شده است؟

خداوند در اين دو آيه، به دو نعمت از نعمتهاي خود اشاره ميفرمايد:

1. نعمت آسمان: والسَّمأَ رَفَعَها; خداوند آسمان را برافراشت. آسمان از نعمتهاي بزرگ الهي است كه زندگي بدون آن امكان ندارد.

2. نعمت ميزان: و وضَعَ الميزان; خداوند ميزان را قرار داد. ميزان، وسيلة اندازهگيري و سنجش است، اعمّ از اين كه عقيده باشد يا گفتار يا كردار; و يكي از مصداقهاي ميزان هم، همان چيزي است كه جسم سنگين، وسيلة آن وزن ميشود; بنابراين، مراد از ميزان مطلق چيزي است كه به وسيلة آن، حق از باطل، راستي از دروغ، عدل از ظلم، خوبي از بدي تشخيص داده ميشود.(تفسير الميزان، علاّمه طباطبائي;، ج 19، ص 97، نشر مؤسسة اعلمي للمطبوعات.) خداوند متعال جهان آفرينش را براساس ميزان و عدل آفريده و به پيامبران نيز، وسيلة سنجش حق از باطل داده است، قرآن در اين باره ميفرمايد: لَقَد اَرسَلنا رُسُلَنا بِالبَيِّنـَتِ واَنزَلنا مَعَهُمُ الكِتـَبَ والميزانَ لِيَقومَ النّاسُ بِالقِسطِ; (حديد، 25) ما رسولان خود را با دليلهاي روشن فرستاديم، و با آنها كتاب ]آسماني[ و ميزان ]شناسايي حق[ نازل كرديم تا مردم قيام به عدالت كنند.

در آية بعد آمده است: اَلاّتَطغَوا فِي الميزان; هدف از قرار دادن ميزان اين است كه شما هم ميزان را رعايت كنيد و در آن طغيان ننماييد.

در آية بعد نيز روي مسئلة وزن و عدالت تأكيد فرموده است: و اَقيمُوا الوَزنَ بِالقِسطِ و لاتُخسِرُوا الميزان; وزن را براساس عدل برپا داريد و در ميزان چيزي كسر نگذاريد.

كلمة ميزان، سه بار تكرار شده و در هر مورد، مراد از آن چيز خاصّي است: 1. مراد قوانين است كه در سراسر عالم هستي قرار دارد. 2. دستور به طغيان نكردن انسان در زندگي فردي و اجتماعي ميدهد كه دايرة محدودتري دارد. 3. روي مسئلة وزن به معناي خاصّ آن تكيه فرموده، دستور ميدهد كه در سنجش و وزن اشيا، هنگام معامله چيزي كم و كسر نگذارند.(تفسير نمونه، آيةا... مكارم شيرازي و ديگران، ج 23، ص 108.)

انسان از اين آيه ميتواند درس مهمي را به دست آورد; جهان براساس نظم و ميزان دقيق اداره ميشود و خداوند در سراسر اين جهان با عظمت، ميزان قرار داده است. انسان كه جزئي كوچك از اين جهان است، اگر بخواهيد در زندگي دنيا و آخرت، به سعادت و خوشبختي برسد، بايد در همة امور بر محور ميزان و عدل و حق حركت كند و هرگز در برنامة زندگي، راه افراط و تفريط نپيمايد.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.